Tuesday, September 29, 2009

Cinta hatiku.....

Salam

Kat bawah ni adalah gambar sepupu aku belah mak yang paling kecik. Nama dia secomel mukanya. Nama dia Cinta Nur Dania Danisha. Aku panggil dia Dania dan kadang2 refer dia sebagai baby Cinta. Sume gambar kat bawah ni masa umur dia 7 bulan lebih. Sekarang ni umur dia 9 bulan lebih2 sikit. Bulan 12 ni dia umur dia setahun.



Sape yang takkan jatuh cinta dengan muka yang comel ni? *sigh*


Dia adalah manusia yang bukan family terdekat yang aku paling sayang sekarang. Dia dah tumbuh 4 batang gigi. Sangat pandai amek hati, terutamanya orang yang support barang keperluan dia...ehehe. Sangat suka main. Hari tu aku percik air kat muka dia pun dia boleh ketawa terkekeh-kekeh yang sangat comel. Aku tarik nafas pun dia boleh gelak. Tapi sekarang ni dia suka menjerit. Bingit gila kalau dia jerit masa tengah dukung dia. Tapi dia tetap comel walau macam mana pun. Sume facebook cousin2 yang lain pun penuh dengan gambar dan video dia.



"saya ada kunci keter...jom kita jalan2"

Ye, Cinta ni sangat suka jalan2. Sangat excited kalau nampak sesape yang jaga dia pakai tudung. Sangat suka kalau masa dalam kereta. Mulut dia akan berbunyi "ooooo" dan perkataan2 lain yang aku tak faham. Dia tak berapa nak bercakap lagi tapi dah boleh berdiri tanpa sokongan (tapi kene jaga gak). Aku sangat suka bau ke-baby-an dia (budak kecik kan bau best walaupun dia dah berpeluh). Mak aku sekarang ni dah jadi lebih kurang mak angkat dia. Kadang2 kitorang bawak dia balik rumah. Kat rumah aku memang dia suka sebab ramai yang nak jadi 'Dayang' dia. Dia bukan je comel, pandai main plak tu. Tapi kalau orang tak kenal dia akan tengok je muka orang tu walau camne pun orang tu agah dia.




*saya gembira sebab akak ni datang* =P

Dia excited gila kalau aku, mak aku dan adik beradik aku datang tengok dia. Kat umah dia, yang jaga dia makcik aku (yang bukan mak dia). Abang2 dia sekolah so kalau kitorang datang dia boleh main. Ada satu hari tu, aku dengan adik aku bukak pose kat umah dia. Lepas Isya' kitorang balik. Lepas bukak pose tu, aku main la dengan dia sampai la time nak balik. Masa aku dengan adik aku nak balik tu, dia buat muka yang sangat sedih. Mak dia dukung dia sampai pintu depan. Dia sedih je. Muka dia buat aku nak balik pun rasa berat hati. *Dia memang pandai amek hati*. Owh, dengan ayah aku pun dia pandai amek hati. Ayah aku ni jenis yang ramai budak2 takut tapi dia boleh selamba je tegur ayah aku. Ayah aku pun dah suka dengan budak ni.





"nyum2, sedapnye biskut ni"


Dania yang sangat suka makan. Makcik aku yang jaga dia, panggil Dania ni perut katak sebab dia kuat makan. Suap la apa pun, dia akan bukak mulut. Kalau orang lain tengah makan dan dia tak dapat makan, dia akan bising sambil buat bunyi nak makan, walaupun dia baru je lepas makan. Kalau masa makan, kalau orang lambat suap, dia akan panjat orang yang menyuap tu.

Selain itu, Dania ni ada satu tabiat yang comel. Kalau dia nak tido, dia hisap jari sambil buat bunyi macam meratib. Hari tu, dia dok sebut perkataan 'koya' (atau yang berbunyi macam tu) ulang2 (macam orang berzikir tu) sampai la dia tido. Ada video tapi takleh nak upload sebab kat fon mak/adik aku lagi. Lagi satu tabiat dia baru dapat, dia suka buat muka kerut hidung bila happy. Comel, walaupun kalau orang besar buat benda sama jadi hodoh giler.

Itulah Cinta dalam hidupku....


P/s: rasa rindu lak bila tulis pasal budak ni.....nak g rumah dia la....

No comments: