Tuesday, April 28, 2009

Life and Death

Dua ari lepas member aku bawak berita yang sorang sedara dia meninggal. Sedara dia tu kecik lagi. Semalam lak aku dapat berita yang aku dapat anak buah baru. Sepupu aku bersalin hari Ahad baru ni. Lepas je aku dapat berita kedua tu, terus je aku tersenyum dengan senyuman-macam-sinis-tapi-sebenarnya-aku-terfikir-betapa-hidup-ini-memang-macam-tu. Aku senyum sebab aku rasa benda ni amusing. Amusing sebab peraturan hidup 'menjelmakan' diri depan aku.
Satu kelahiran untuk menggantikan satu kematian. Bagi aku, dunia ini bergantung pada kitaran ni. Bayangkan kalau orang asyik lahir je atau orang asyik mati je. Tak ke haru dunia ni jadinya? Memang bila dengar berita kematian pasal orang yang muda atau kecik, akan terdetik kat hati kita yang kata tak adil sebelum kita tersedar dan kata dah ajal. Kalau nak tunggu orang tua je mati, memang bumi yang sedia overloaded ni akan jadi lebih overload dari yang sekarang ni. Orang tua hanya berapa peratus je dari keseluruhan umat manusia ni.
Maka, nak tak nak, untuk memberi ruang kepada kelahiran baru, golongan muda dan ke bawah akan di-'sacrifice'. Bunyi ayat aku ni macam kejam tapi point aku ialah mesti ada kematian kalau nak ada kelahiran. Kalau lahir je, takde kematian, resources takkan cukup untuk sume. Kalau asyik mati je, takde kelahiran, sapa yang tinggal?
Sebenarnya, Allah itu Maha Adil. He done everything with a cause and He gave us the 'akal' to figure it out. After figuring it out, He'll expect us to be a more faithful Muslim. Wallahualam.
P/s: topik ini terbuka untuk perbincangan

No comments: